Privat
  Företag
  Återförsäljare
   
 
    Kundservice
       Kontakta oss
       Online support
       Byt till Yalla
       Frågor och svar
       Blanketter
       Allmänna villkor
       Driftstatus
   
   
         Telefon   
         Tidpunkt    09-12  13-17
 


  

Nedan kan du läsa allmänna villkor för Yalla Mobils tjänster mot privatkund:

1. DEFINITIONER.
Avtal: Dessa allmänna villkor samt övriga handlingar som utgör del av parternas avtal.
Kund: Fysisk person (nedan Kund) med vilken Yalla Mobil har ingått Avtal.
Tjänst: Den/de av Yalla Mobil tillhandahållna tjänsten/tjänsterna.
Yalla Mobil: Representeras av moderbolaget Tele-Man AB.
Tjänstespecifika villkor: De villkor som reglerar vad som specifikt skall gälla för respektive tjänst

2. ALLMÄNT.
Yalla Mobil c/o moderbolaget Tele-Man AB Allmänna villkor – Privat reglerar den av Yalla Mobil enligt Avtalet tillhandahållna tjänsten/tjänsterna till fysisk person. I första hand skall Tjänstespecifika villkor gälla och i andra hand Allmänna villkor – Privat. Avtal skall anses ingånget när Yalla Mobil erhållit av Kund undertecknat avtal eller då Kund avger viljeyttring/beställning på annat sätt (via Internet, telefon mm).

Avtalets ingående är beroende av godkänd kreditprövning. Yalla Mobils åtaganden kan ändras till följd av förändringar av tillämpliga svenska och internationella regleringar.

3. TJÄNSTENS INNEHÅLL.
Den av Kund valda Tjänsten framgår av de Tjänstespecifika villkor som gäller för varje enskild Tjänst. Yalla Mobil förbehåller sig rätten att vidtaga förändringar av Tjänst avseende struktur, omfattning samt funktion. Det åligger Yalla Mobil att, med minst en (1) månads varsel, informera Kund om förändring i avtalad Tjänst. Om förändringen enligt ovan är till nackdel för Kund, har denne rätt att säga upp Avtal med verkan från det att förändringen trätt i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Yalla Mobil tillhanda före förändringens ikraftträdande. Vidare förbehåller sig Yalla Mobil rätten att med tre (3) månaders varsel upphöra med tillhandahållande av Tjänst.

4. KUNDS ÅTAGANDE OCH ANSVAR.
Kund ansvarar för att denne har för Tjänst nödvändiga anslutningar och annan för Tjänst nödvändig utrustning på sätt som angivits i Tjänstespecifika villkor. Till Tjänst får endast anslutas sådan utrustning som uppfyller de krav som föreskrivs i lag, föreskrift eller teknisk standard.

Kund ansvarar för att av Yalla Mobil utlämnade koder, identiteter, lösenord eller liknande förvaras och används på ett betryggande sätt. Yalla Mobil har inte något ansvar för att tredje man vidtagit åtgärder med användande av Kunds kod, lösenord, identitet eller liknande som påverkar Tjänst eller som orsakar kostnad för Kund. 

Åt Kund hyrd kapacitet får ej överlåtas. För det fall Kund bryter mot Avtalet, den verksamhet för vilken Tjänst används bedrivs på ett olagligt, oseriöst eller undermåligt sätt eller Yalla Mobil annars bedömer det sammanhang i vilket Kund använder Tjänst är anstötligt, olagligt eller på annat sätt, enligt Yalla Mobils uppfattning, olämpligt eller om det är förenat med risk för Yalla Mobil eller tredje man att Kund fortsätter att använda Tjänst, har Yalla Mobil rätt att med omedelbar verkan stänga av Kund från vidare användning av Tjänst.

Kund äger inte i något fall söka obehörig åtkomst till anslutna nät- och datorresurser avseende såväl Yalla Mobil  nät som annans, obehörigen använda, förstöra eller förvanska information i Yalla Mobils nät eller anslutna nät. Kund får inte heller ta del av eller till utomstående vidarebefordra sådan information. Yalla Mobil skall inte bli ersättningsskyldig för de fall behörig eller obehörig gör intrång i Kunds eller Yalla Mobils datorresurser och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar information.

Kund ansvarar för allt material som Kund tillhandahåller. Med material avses bl a text, bild, ljud, data, video och länkar till annan plats på Internet. Kunds material, innehåll och utformning av personlig hemsida eller inlägg i diskussionsforum eller liknande får inte bryta mot lag, uppmana eller möjliggöra för annan att begå brott, skada Yalla Mobil eller annan, eller i övrigt anses opassande eller stötande. Kunds ansvar omfattar inhämtande av nödvändiga tillstånd för att ta emot, sprida eller lagra material.

Vid brott mot ovanstående äger Yalla Mobil rätt att med omedelbar verkan stänga av Tjänst samt säga upp Avtalet. Yalla Mobil förbehåller sig rätten att debitera Kund för avgift för av Yalla Mobil utförd åtgärd till följd av missbruk av Tjänst. Om skada uppkommer åligger det Kund att medverka till att begränsa den uppkomna skadan.

Kund är skyldig att meddela ändring av namn, adress samt e-postadress till Yalla Mobil. Kunds ändring, flyttning eller uppsägning av teleabonnemang Kund har med annan teleoperatör medför inte att avtalet med Yalla Mobil upphör att gälla. Anmäler inte Kund sådana ändrade förhållanden ansvarar Kund även fortsättningsvis för allt nyttjande av Tjänst via det teleabonnemang Kund anslutit till Yalla Mobil.

5. AVGIFTER.
Avgifter kan bestå av rörliga och/eller fasta avgifter såsom samtalsavgifter inklusive öppningsavgifter, eventuell engångsavgift, faktureringsavgift samt anslutningsavgift. Fast månadsavgift debiteras Kund löpande till dess att Kund sagt upp Tjänst. Avgiftsändringar skall aviseras skriftligen senast en (1) månad i förväg. Om förändringen är till nackdel för Kund, har denne rätt att säga upp Avtalet med verkan från det att förändringen träder i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Yalla Mobil tillhanda före förändringens ikraftträdande.

6. BETALNING.
Betalning skall vara Yalla Mobil tillhanda inom den tid som anges på respektive faktura. Om Kund överskrider den kreditgräns som gäller för användning av Tjänst kan Yalla Mobil mellan ordinarie faktureringstillfällen begära betalning. Yalla Mobil har rätt att tills vidare stänga av Tjänst i avvaktan på sådan betalning. Sådan avstängning får dock endast ske sedan Yalla Mobil uppmanat Kunden att betala inom viss skälig tid, med upplysning om att tillhandahållandet annars kan komma att avbrytas och Kunden inte har betalat inom angiven tid. Kreditgränsen kan ändras om det framstår som motiverat efter särskild kreditprövning.

Vid försenad betalning har Yalla Mobil rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagreglerad påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgift.

För det fall att Kund är i dröjsmål med betalning, får Yalla Mobil stänga av Kunden från användning av Tjänsten till dess att full betalning erlagts. Sådan avstängning får endast ske sedan Yalla Mobil uppmanat Kunden att betala inom viss skälig tid, med upplysning om att tillhandahållandet annars kan komma att avbrytas och Kunden inte har betalat inom angiven tid. Om Kund vid upprepade tillfällen har betalat för sent, får Tjänsten stängas av omedelbart. Yalla Mobil skall i sådant fall genast underrätta Kunden om avstängningen och under minst tio dagar från avstängningen ge Kunden möjlighet att ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal.

Efter påminnelse enligt ovan eller vid upprepad försenad betalning, har Yalla Mobil även rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet för ifrågavarande Tjänst samt slutfakturera Kund, förutsatt att dröjsmålet avser mer än en ringa del av betalningen eller om dröjsmålet av annan anledning kan anses som väsentligt.

7. ANSVAR FÖR SERVICE, TILLGÄNGLIGHET OCH UNDERHÅLL.
Av tjänstespecifika villkor framgår, i förekommande fall, i Tjänst ingående service- och tillgänglighetsåtaganden.

Eventuella driftavbrott och trafikhindrande fel åtgärdas skyndsamt efter felanmälan. Som driftavbrott skall inte anses avbrott som sker under perioder för planerat underhåll av nät mm. Yalla Mobil ska inte hållas till ansvar för ekonomisk eller annan skada som Kund orsakas till följd av eventuella driftavbrott eller andra trafikhindrande fel.

Yalla Mobils ansvar vid driftavbrott och trafikhindrande fel gäller inte till den del avbrottet/felet kan hänföras till Kund, fastighetsnät eller annat som står utanför Yalla Mobils kontroll.

8. Yalla MobilS ANSVAR.
Yalla Mobil utövar ingen kontroll över den information som Kund har tillgång till, till följd av Tjänst. Yalla Mobil ansvarar inte för informationen. Yalla Mobil ansvarar inte heller för eventuell skada eller förlust som drabbar Kund till följd av fördröjning av information, avbrott, uteblivna leveranser av data eller liknande, om inte skadan eller förlusten orsakats genom grov vårdslöshet av Yalla Mobil.

Yalla Mobils ansvar är begränsat till skador som orsakats genom försummelse av Yalla Mobil. Yalla Mobils skadeståndsansvar omfattar endast ersättning för direkt skada om inte skadan orsakats genom grov vårdslöshet av Yalla Mobil.

9. FORCE MAJEURE.
Part skall vara befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Som befriande omständighet kan bl a anses blixtnedslag, eldsvåda, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering.

10. UPPHÖRANDE I FÖRTID.
Yalla Mobil har rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtal om Kund har försatts i konkurs eller visat andra klara tecken på obestånd. Om däremot Kund väljer att säga upp tjänsten i förtid innan slutdatum för avtalets bindningstid, debiteras en avgift på 199 kr. Gäller i de fall där kunden har gått med på en bindningstid mot hårdvara för 0 kr. Med hårdvara menas USB-modem eller annan telefon eller mobiltelefon.

11. ÖVERLÅTELSE.
Avtal med där till hörande Tjänst får endast överlåtas av Kund till annan efter skriftligt samtycke från Yalla Mobil. Yalla Mobil har rätt att, utan samtycke från Kund, överlåta rättigheter och/eller skyldigheter enligt Avtal.

12. ÄNDRING AV VILLKOR.
Dessa Allmänna villkor gäller tills vidare.

Det åligger Yalla Mobil att, med minst en (1) månads varsel, informera Kund om förändring i Allmänna villkor. Om förändringen av Allmänna villkor är till nackdel för Kund, har denne rätt att säga upp Avtal med verkan från det att förändringen träder i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Yalla Mobil tillhanda före förändringens ikraftträdande.

13. KUNDUPPGIFTER.
Personuppgifter som lämnas i samband med Avtal eller som registreras i övrigt i samband med förberedelsen för, eller utförandet av, Tjänst enligt dessa Allmänna eller tjänstespecifika villkor (t ex födelsedata, kreditupplysning och användning av tjänsten) behandlas av Yalla Mobil och av företag Yalla Mobil samarbetar med för administration och fullgörelse av ingångna Avtal samt för vidtagande av åtgärder som begärts innan Avtal träffats. Detta inkluderar bl a uppgifter om kontakter med Yalla Mobil samt uppgifter om eventuella företrädare och om hur avtalet fullgörs. Personuppgifterna utgör vidare underlag för bl a marknads- och kundanalyser, affärs och metodutveckling, statistik och riskhantering. Yalla Mobil säljer aldrig personuppgifter till annat företag.

Kund kan efter skriftlig och egenhändigt undertecknad begäran härom till Yalla Mobil erhålla information om vilka uppgifter om denne som Yalla Mobil innehar. Begäran om rättelse av uppgifter kan göras till Yalla Mobil. Om Kund lämnat oriktiga uppgifter, har Yalla Mobil rätt att spärra Tjänst för vidare användning till dess riktiga uppgifter erhålls, eller säga upp Avtal med omedelbar verkan.

14. MEDDELANDEN.
Meddelanden genom brev skall anses ha nått mottagaren på tredje vardagen efter avsändandet. Meddelanden genom telefax eller elektronisk post skall anses ha nått mottagaren omedelbart.

15. AVTALETS UPPHÖRANDE.
Om Avtal upphör att gälla upphör också all rätt för Kund att använda tjänst. Erlagd fast periodisk avgift återbetalas till den del den avser tiden efter Avtalets upphörande utom i de fall grunden för avtalets upphörande kan hänföras till Kunds kontraktsbrott.

16. AVTALSPERIOD.
Om inte annat överenskommits gäller detta Avtal tills vidare. Uppsägning av Avtalet bör ske skriftligen.

17. TVIST.
Tvist skall i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol. Reklamation med anledning av detta avtal bör framställas inom tre (3) månader efter det att part erhållit kännedom eller borde ha erhållit kännedom om det som reklamationen grundas på. Reklamation bör göras skriftligen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 Navigering                Kampanjer                Övriga tjänster          Följ oss och bli uppdaterad med senaste nyheter, tips och
  Mobil telefoni             Mobiltelefoner             Byt till Yalla Mobil            annat intressant om Yalla Mobil:
  Mobilt bredband             Double Deal             Återförsäljare  
  Kampanjer             Happy Family             Driftstatus

             

  Om Yalla Mobil             World Call             Jobb
  Kundservice             Företagstjänster             Nyheter

Copyright © Yalla Mobil 2012. All rights reserved.